Conflicten: Pak ze (voordelig) aan.

Het lijkt het er op dat in de zorg bizarre hoeveelheden professionals/managers/bestuurders met elkaar in een permanente kluwen van ruzie, achterdocht, haat en nijd door het werkleven moeten. Persoonlijke belangen, functionele belangen, beroerde communicatie, machtsstrijd, klachten dragen hier zonder veel vrolijkheid aan bij. Dat moet in elk geval vroegtijdig aangepakt worden, om escalatie te voorkomen waar ook nog eens de zorgvrager de dupe van kan zijn.
Conflicten: Pak ze (voordelig) aan.

 

 

Ongenoegens, wrevel, ruzies en conflicten: er zijn vele gradaties die de omgang met collega's belemmeren. Zo lang er ongenoegens en wreveligheden zijn en er is sprake van een vriendschappelijk-collegiale omgang ligt de oplossing dichtbij: zeg het tegen degene zodat die snel doorheeft dat er iets speelt. Onvriendelijkheden kunnen gemakkelijk uit de hand lopen als dat niet gebeurt. Het kan ook vrij snel onaangenaam worden in grotere organisaties waarbij de collega er weliswaar is, maar je die eigenlijk niet kent, Het wordt nog erger als er een wij en zij cultuur ontstaat: afdeling tegen een andere afdeling: dan ligt verdergaande escalatie op de loer.

Wat zijn de mogelijkheden? Om met het slechtste scenario te beginnen: huur advocaten. Advocaten zijn zinnig als het voor alle partijen duidelijk is dat er afscheid genomen gaat worden en er een regeling ontstaat. Maar zover komt het gelukkig meestal niet. Een stap ervoor: huur een mediator. Een mediator is handig als het conflict al in escalatie zit en er geen common-sense oplossing is. Deze beide varianten zijn ook dure oplossingen.

Een nieuw van origine Duits idee is dat van de Conflictloods. Een eigen werknemer die naast zijn of haar gewone taak ook de rol inneemt van iemand die met enig gezag wrevels kan stuiten en conflicten kan blussen. Absoluut een vertrouwder, gemakkelijk benaderbare oplossing zonder al te veel kosten. Wie wil dat nu niet?

Over de Conflictloods is recent een Nederlandstalig boek verschenen en is er een cursusaanbod. Beide varianten zijn zo goedkoop in het licht van conflictaanpak, dat iedere zorgorganisatie op een draf hier werk van kan maken.

 

 

 



Naar homepage




Nooit meer burn-out

Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg)organisaties

De patient terug van weggeweest