Sociale robot in de zorg

Philadelphia haalde in 2016 een eerste sociale robot naar Nederland. Sindsdien heeft de organisatie veel praktijkervaring opgedaan. Cliënten willen graag zelfstandig leven en sociale interactie hebben. Hierbij kan een robot een toevoeging zijn, naast de inzet van zorgmedewerkers. Eerste ervaringen laten zien dat een sociale robot een positieve rol kan spelen in het leven van cliënten. Daarom introduceert Philadelphia twee nieuwe robots: de Zenbo robot en de IPal robot.
Sociale robot in de zorg

 

Philadelphia ziet robots als hulpmiddel en aanvullend op het bestaande zorgproces. De Pepper robot, bij Philadelphia omgedoopt tot robot Phi,  heeft inmiddels kennisgemaakt met ruim 2.000 cliënten, verwanten en medewerkers. Sinds augustus 2018 logeert Phi elke maand twee weken bij een cliënt. Dit is een groot succes en Phi is al volgepland tot en met mei 2019. Uit de logeerperiodes blijkt dat de robot een functie vervult als emotionele uitlaatklep. Verder helpt de robot bij praktische aansturing, zoals het dagritme. Cliënten bouwen zichtbaar een band op, krijgen meer zelfvertrouwen en leren van en met de robot. Daarnaast kan een robot repeterende handelingen overnemen, waardoor een begeleider meer tijd over heeft voor persoonlijke aandacht.

Philadelphia introduceert twee nieuwe sociale robots: de Zenbo robot en de IPal robot. Hiermee komt een robot op maat weer een stap dichterbij voor cliënten. De robots hebben net als robot Phi de functie van verbale aansturing en sociale interactie. Beide robots worden op korte termijn aangesloten op het robotplatform dat Philadelphia sinds twee jaar samen met The Innovation Playground ontwikkelt, via de startup Robot Ctrl. Het platform laat begeleiders zelf eenvoudig een sociale robot programmeren. Zo kan een begeleider zelf de interacties afstemmen op de persoonlijke behoefte van de cliënt. Dat brengt maatwerk met robots voor cliënten binnen handbereik. De eerste begeleiders worden nu getraind om zelfstandig met het programmeren van de robot aan de slag te gaan.

Positieve ervaringen

Tijdens logeerperiodes worden ervaringen van cliënt en medewerkers verzameld. Al deze informatie komt in een eindrapport dat dient als opstap naar een breder en meer gestructureerd onderzoek naar de inzet van sociale robotica in de zorg. Op basis van de ervaringen wordt de robotsoftware continu doorontwikkeld. Zoals het verbeteren van de gezichtsherkenningssoftware, het vergroten van de interactiedatabase of het aanpassen van de spraaksnelheid van de robot. Philadelphia verwacht halverwege 2019 de onderzoeksresultaten te kunnen delen.

Vooralsnog blijkt dat de inzet van de robot cliënten meer eigen regie geeft en een sociale functie vervult. De robot helpt herinneren aan bepaalde zaken of geeft suggesties voor acties. Iemand kan zo meer zelf doen. En de begeleider krijgt meer tijd beschikbaar voor persoonlijke aandacht.

 

Bron: Philadelphia

Meer informatie via robotica-pagina



Naar homepage




Nooit meer burn-out

Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg)organisaties

De patient terug van weggeweest