Boekrecensie: Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg)organisaties

Opschaling van digitale zorg

Opschaling van doelmatige digitale zorg is een groot thema in het Integrale Zorgakkoord. Het moet vooral bijdragen aan de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg. Die staan onder druk door groeiende arbeidstekorten enerzijds en de verwachte groei van de zorg door demografische effecten anderzijds. Dit zijn bekende teksten. Ze maken de publicatie van het boek Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg)organisaties door Jeninga en Woldendorp (2022) des te interessanter. Want het is relatief makkelijk om die doelen op te schrijven, maar veel moeilijker om ze te realiseren. 


Boekrecensie: Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg)organisaties


Door Jan Christiaan Huijsman – strategisch adviseur Digitale Zorg & innovatie bij Achmea Zilveren Kruis.

Digitale transformatie in het bedrijfsleven begon dertig jaar geleden

Mijn ex-werkgever IBM startte rond 1990 met e-Business, transformatie van haar businessmodel op wereldwijde schaal met een belangrijke rol voor digitalisering. Die kennis werd snel gedeeld met andere ambitieuze bedrijven en sectoren. In de afgelopen decennia zijn vele nieuwe organisaties ontstaan op basis van digitale businessmodellen zoals Amazon, Booking, Uber, en nog veel meer bestaande bedrijven gesneuveld die die transformatie niet zagen aankomen of niet succesvol konden realiseren. 

Lees de volledige recensie via Nieuwsbrief Zorg & innovatie

Direct het boek bestellen? Ga dan naar Uitgeverij SWP
 



Naar homepage




Nooit meer burn-out

Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg)organisaties

De patient terug van weggeweest