
Gedurende de campagne vertellen tien ambassadeurs over hun werk als bedrijfsarts. De tien ambassadeurs zijn een mix van artsen in opleiding en geregistreerde bedrijfsartsen. Zij zullen de komende tien weken op meerdere manieren van zich laten horen en zien. Dat doen ze via onder andere blogs, vlogs en reportages op de site www.bedrijfsartsworden.nl, maar ook via Instagram, Facebook en LinkedIn. Ook maken de artsen tijd vrij voor meeloopdagen, kennismakingsgesprekken, voorlichting aan studieverenigingen en gastcolleges.
De verhalen van de ambassadeurs laten zien dat het beroep bedrijfsarts vele aantrekkelijke kanten heeft. Stefan van Vuuren, als Ambassadeur van de Week: ‘In mijn werk heb ik veel vrijheid om mensen echt te helpen. Ik voer zelf regie‘. Van Vuuren is bedrijfsarts in opleiding bij Zorg van de Zaak. Na een promotie bij pathologie en kinderurologie en een korte carrière in de psychiatrie bleef bij hem de vraag spelen hoe mensen omgaan met een diagnose en hoe ze daarmee verder leven. Hij koos ervoor om bedrijfsarts te worden omdat hij zo werk kon maken van re-integratie.
Het vak biedt grote ontwikkelmogelijkheden, zo benadrukken meerdere ambassadeurs. Er is veel afwisseling mogelijk, met opdrachten bij uiteenlopende bedrijven. Een bedrijfsarts kan zich verder specialiseren in bijvoorbeeld preventie, gevaarlijke stoffen of een specifieke sector. Ook wetenschappelijk onderzoek is mogelijk. ‘Je kunt verschillende kanten op met dit beroep’, zegt bedrijfsarts-adviseur Wendel Slingerland. ‘Ik vind het een van de mooiste dingen van mijn werk: dat je op actief bent op meerdere niveaus en in meerdere krachtenvelden. Je kunt echt het verschil maken, zowel op individueel niveau als op organisatieniveau.’
De campagne is een gezamenlijk initiatief van de beroepsvereniging NVAB, de brancheorganisaties KOM en OVAL en de opleidingsinstituten NSPOH en SGBO. Het ministerie van SZW heeft financiering beschikbaar gesteld en is actief supporter van de campagne. Kees van Vliet, directeur NVAB, is blij dat de campagne van start gaat: ‘De campagne zorgt voor meer kennis over het vak. Dat helpt bij het maken van beroepskeuze, niet alleen bij geneeskundestudenten, maar ook voor basisartsen en voor medisch specialisten die de bakens willen verzetten.’ Volgens Petra van de Goorbergh, directeur OVAL , komt de campagne op een goed moment. ‘Dankzij de grote uitstroom van oudere bedrijfsartsen zijn de kansen op werk de komende jaren uitstekend. Met de nieuwe Arbowet, gericht op meer preventie, wordt het werk van de bedrijfsarts alleen maar interessanter.





