
De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft als doel de zorg veiliger te maken en de behandeling van klachten over de zorg te verbeteren. En stelt daarvoor eisen aan zorgaanbieders. Of ze nu groot of klein zijn. Van een groot ziekenhuis tot een praktijk met één of meer vrijgevestigde beroepsbeoefenaren, tot zelfstandig werkende zorgverleners. De wet geldt ook voor aanbieders van alternatieve geneeswijzen en cosmetische behandelingen. Dus ook voor de acupuncturist of de schoonheidssalon die laserbehandelingen aanbiedt.
Eén van die eisen uit de nieuwe wet is het hebben van een werkwijze voor het leren van incidenten. Voor kleine zorgaanbieders is het van belang dat zij kunnen voldoen aan de eisen van de Wkkgz op een manier die voor hen passend is, rekening houdend met de grootte van hun organisatie. Zeker als het gaat om iets belangrijks als het goed omgaan met incidenten, als die zich voordoen tijdens de zorg/behandeling.
Sommige beroepsgroepen hebben al normen en procedures ontwikkeld voor het omgaan met en leren van incidenten. Bijvoorbeeld de huisartsen. Bij andere beroepsgroepen zijn deze nog niet voorhanden. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft daarom een handreiking gemaakt. Die is gericht op kleine zorgaanbieders en zelfstandig werkende zorgverleners die zelf een werkwijze voor het leren van incidenten willen opzetten. En is HIER gratis te downloaden.