Rijnstate wil kliniek van de toekomst worden

Rijnstate sluit voor drie jaar een contract af met zorgverzekeraar Menzis. Centraal in de afspraken staat dat het ziekenhuis de kliniek van de toekomst wil worden. Samen gaan partijen werken aan verplaatsing van zorg naar de patiënt thuis (Rijnstate@home) op basis van wetenschappelijk geëvalueerde pilots voor zorg op afstand met behulp van telemonitoring, aan acht waardegerichte zorgprojecten op basis van Value Based Healthcare en aan netwerkgeneeskunde. De overeenkomst heeft daarnaast ambitieuze doelmatigheidsdoelstellingen en afgesproken is om op basis van Horizontaal Toezicht te gaan werken.
Rijnstate wil kliniek van de toekomst worden

Wim van Harten, voorzitter van de Raad van Bestuur van Rijnstate: "Ons streven is om onze topklinische medische expertise zo toegankelijk mogelijk te maken. Samen met Menzis bekijken we welke zorg per se in het ziekenhuis moet plaatsvinden en welke zorg dichter bij huis of thuis bij de patiënt verleend kan worden, en hoe we slimme innovaties kunnen inzetten om dit veilig en patiëntvriendelijk te organiseren. Zo leggen we een basis voor vervolgafspraken over de aard en omvang van een moderne kliniek voor de komende decennia."

Met de overeenkomst voor drie jaar spreken het ziekenhuis en medische staf en de zorgverzekeraar het wederzijds vertrouwen uit. Rijnstate krijgt hiermee de financiële zekerheid en ruimte om ambities te realiseren die een aanpak vragen die langer strekt dan één jaar. "Met een overeenkomst voor meerdere jaren krijgen wij de ruimte om te investeren in kwaliteit van zorg."

Ook Joris van Eijck, directeur zorg van Menzis, is enthousiast over de samenwerking: "In deze meerjarenafspraak spreken we af ons gezamenlijk in te zetten voor het verbeteren van behandelingen van het ziekenhuis. We gebruiken de principes van Value Based Healthcare voor een verbetering voor acht behandeltrajecten waaronder de behandeling van prostaatkanker, knie- en heupvervanging, staaroperatie en de behandeling van Crohn en colitis. Hierbij richten we ons erop de uitkomsten van de behandeling, de waarde van de zorg voor de patiënt, te optimaliseren. "

Door gegevens over de kwaliteit en efficiëntie van de zorg te vergelijken met andere zorgaanbieders kunnen we gericht verbeteringen in de zorg doorvoeren. In de overeenkomst zijn ambitieuze doelstellingen opgenomen voor doelmatige zorg. Waar de doorgevoerde verbeteringen kosten besparen, delen we de opbrengst tussen het ziekenhuis en zorgverzekeraar, een zogenoemde shared savings-constructie.

 

Bron: Arnhemse Koerier



Naar homepage




Nooit meer burn-out

Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg)organisaties

De patient terug van weggeweest