
Op dit moment zijn het BovenIJ Ziekenhuis in Amsterdam, Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg en Ziekenhuis Rivierenland Tiel aangesloten bij het initiatief. Volgend jaar sluiten meer regionale ziekenhuizen zich aan en wordt het aantal functionaliteiten verder uitgebreid. ‘Samen investeren we in een regionaal serviceconcept, zodat inwoners in de regio de service van hun eigen zorg altijd makkelijk en dichtbij hebben,’ aldus Yvonne Snel, directeur van vereniging SAZ, initiatiefnemer van BeterDichtbij.
‘Goed advies en veilig contact tussen patiënt en arts zijn cruciaal om een behandeling goed te laten verlopen, blijkt steeds weer uit onderzoek. Naast de bestaande controleafspraak in het ziekenhuis zelf zitten veel patiënten vaak nog met allerlei kleine vragen tussendoor die in het dagelijkse leven voor hun net het verschil kunnen maken. Mensen die al patiënt zijn bij één van de deelnemende specialismen in de ziekenhuizen, kunnen bovendien worden uitgenodigd direct met hun arts te appen. Zij kunnen bijvoorbeeld onderzoeksuitslagen van het ziekenhuis op hun telefoon ontvangen. Met deze diensten kunnen regionale ziekenhuizen hun vertrouwde zorg nu ook digitaal aanbieden,’ aldus Yvonne Snel.
Zowel de app als het achterliggende communicatiesysteem, zijn sterk beveiligd en voldoen onder meer aan de aanbevelingen voor goede apps van Artsenfederatie KNMG en de laatste privacywetgeving (Wbp). Het platform is in beheer bij gecertificeerde providers (ISO27001 en ISAE3402) en de data wordt opgeslagen op sterk beveiligde servers en nooit op de telefoon van een patiënt. Tegelijk kan de arts alleen vanaf een beveiligde desktop vragen beantwoorden en uitslagen delen.
De app is HIER te downloaden.





