Voorkomen is beter dan genezen

Het op het spoor komen van disfunctionerende medisch specialisten is lastig voor het stafbestuur of de Raad van Bestuur. In de steeds maar groter wordende ziekenhuizen zijn de vele dokters vaak anoniem voor het bestuur van het ziekenhuis. Daardoor worden disfunctionerende dokters vaak pas in een laat stadium herkend, eigenlijk als het al te laat is.

Een patiënt doet veel ervaringen op in een ziekenhuis. De patiënt komt immers dagelijks bij de dokter in de spreekkamer en ziet hem van nabij aan het werk. Sommige ervaringen van de patiënt zijn goed te gebruiken om het functioneren van dokters te beoordelen. Dit kan helpen het (dis)functioneren tijdig op te sporen en te verbeteren. Maar hoe kunnen dokters eigenlijk beoordeeld worden op hun functioneren? Patiënten hebben namelijk over het algemeen niet de medische kennis die dokters hebben. En hoe kunnen patiëntervaringen een positieve impuls geven aan het functioneren van dokters? Dat leert u op het Congres Aansprakelijkheid bij Medische Incidenten, tijdens de presentatie van Rob Slappendel, hoofd van de dienst anesthesiologie, Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA), Bijzonder Hoogleraar Veiligheid en Kwaliteit van Zorg TIAS, Universiteit van Tilburg.

Kom naar dit Congres en leer alles over:

Uw aansprakelijkheid bij medische incidenten;
Ketenaansprakelijkheid;
De patiënt als bepaler van uw functioneren;
De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);
De Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid (GOMA)

 

Meer informatie over het congres is HIER te vinden



Naar homepage




Nooit meer burn-out

Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg)organisaties

De patient terug van weggeweest