Wkkgz: landelijke geschilleninstantie huisartsenzorg stap dichterbij

De aanvraag voor de landelijke geschilleninstantie voor de klachtenwet Wkkgz huisartsenzorg is ingediend bij het ministerie van VWS. Dit is gedaan door LHV, Ineen en KNMP met steun van Patiëntenfederatie Nederland. De geschilleninstantie is voor u van belang om te kunnen voldoen aan een van de eisen van de nieuwe klachtenwet.

De geschilleninstantie SKGE gaat de commissies huisartsenzorg en openbare apotheken faciliteren. Mogelijk volgt een commissie fysiotherapie, het KNGF beraadt zich hierover. Daarnaast bouwt de SKGE een netwerk van klachtenfunctionarissen op. Alle klachtenfunctionarissen die in de huisartsenzorg werken, kunnen aan dit netwerk deelnemen en hoeven niet per se in dienst te zijn van het netwerk.

Het staat huisartsenvoorzieningen en huisartsenkringen vrij een klachtenfunctionaris aan zich te binden voor de afhandeling van klachten. U kunt er als huisarts ook voor kiezen tegen een kleine vergoeding bij de SKGE een abonnement op de klachtenfunctionaris te nemen. Zo heeft u altijd beschikking over een klachtenfunctionaris bij u in de buurt die werkt conform de landelijke klachtenregeling.  

Wat is de landelijke klachtenregeling

LHV en InEen ontwikkelen een uniforme klachtenregeling voor alle huisartsenvoorzieningen, zodat klachten goed en congruent worden afgehandeld zonder uit te monden in een geschil. Het ontwikkelde model wordt op werkbaarheid getoetst door experts op het gebied van klachtafhandeling uit alle delen van de huisartsenzorg. De publicatie van de landelijke klachtenregeling vindt in oktober 2016 plaats. 

Bron: LHV



Naar homepage




Nooit meer burn-out

Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg)organisaties

De patient terug van weggeweest